آنتون و پستماس،۲۵ عامل را شناسایی کردهاند که شاخصه فعالیتهای ECRM موسسات را تشکیل میدهند:
۱- سفارشی سازی سایت: حجم عظیم اطلاعات میتواند عامل مزیت و در عین حال عدم مزیت ارتباط الکترونیکی به شمار رود. سایتهایی که ویژگیهای سفارشی سازی را اعمال می کنند به کاربران خود اجازه می دهند مطالبی را که می بینند فیلتر کنند. لذا آینده ECRM با وب سایتهای کاملاً اختصاصی شده گره خورده است؛
۲- کانالهای جایگزین: شامل روشهای مختلف تماس مثل ایمیل، فکس، شمارههای تلفن برای پاسخگویی، نشانی پستی، و امثال آن؛
۳- موتور جستجو؛ ۴- عضویت و دادن رمز عبور؛ ۵- فهرست مطالب پستی (خبرنامه) که به بازدیدکنندگان اجازه میدهد برای دریافت اطلاعات بیشتر بتوانند نشانی ایمیل خود را به آن فهرست اضافه کنند؛ ۶- امکان گشت و گذار در سایت ؛ ۷- نقشة سایت برای راهبری کاربران در سایت؛ ۸- معرفی سایت برای اولین بازدید کاربران؛ ۹- داشتن امکان گفتگو؛ ۱۰- داشتن بولتن الکترونیکی؛ ۱۱-امکان خرید به صورت بهنگام؛ ۱۲- ارائه اطلاعات محصولات؛ ۱۳- امکان سفارشی سازی کالاها و خدمات قبل از سفارش دهی؛ ۱۴- ارائة اطلاعات شرایط خرید؛ ۱۵- امکان مشاهده تصاویر کالاها قبل از خرید؛ ۱۶- پیوند زدن بازدید کنندگان به محصولات مکمل؛ ۱۷- ارائه پاسخ به سوالات متداول ؛ ۱۸- حل مشکلات و مسائل مربوط به کالاها و خدمات؛ ۱۹- وتانایی تشریح مسائل و مشکلات؛ ۲۰- امکان سفارش قطعات یدکی؛ ۲۱- ایمیل؛ ۲۲- امکان ارتباط تلفنی؛ ۲۳- امکان ارسال فکس؛ ۲۴- داشتن آدرس پستی؛ ۲۵- داشتن دکمه های برگشت.
فینبرگ و همکاران، ۱۶ مورد دیگر؛ را به فهرست فوق افزودند:
۱-داشتن برنامه های وابستگی و تعلق ؛ ۲- برجسته سازی مزایای خدمات/کالاهای خاص؛ ۳-درخواست کاتالوگ؛ ۴- توانایی سفارشی سازی سریع؛ ۵- سهولت وارسی؛ ۶- امکان پیگیری وضعیت سفارش؛ ۷- ارائه مدارک خرید؛ ۸- امکان یافتن فروشگاه؛ ۹-برجسته سازی اقلام فروش؛ ۱۰- شرح مزایای اعضای سایت؛ ۱۱-شرح نحوه سفارش دهی؛۱۲- سرعت دانلود کردن صفحات (کمتر از ۱۵ ثانیه سریع تلقی میشود)؛ ۱۳- ارائه اطلاعات حسابها؛ ۱۴- داشتن صفحه خدمات قابل ارائه به مشتریان؛ ۱۵- شرح مشخصات شرکت؛ ۱۶- خط مشی حفظ حریم شخصی.
(الهی، شعبان، مدیریت ارتباط با مشتری، انتشارات بازرگانی، آبان ۱۳۸۴)